Bani publici pentru cinematografia europeana. Uniunea Europeana finanteaza cresterea competitivitatii filmelor produse in statele membre cu nu mai putin de 755 de milioane de euro pana in 2013. Ioana Speteanu

Banii comunitari vor fi alocati de catre Comisia Europeana prin programul „Media 2007” si vor fi destinati in special promovarii productiilor cinematografice europene atat pe  piata interna a Uniunii cat si pe piata mondiala. Suma pusa la bataie pentru revigorarea filmului european este de 755 de milioane de euro, iar procentul din aceasta destinat promovarii este de 65%.

Programul „Media 2007” are o durata de sapte de ani si urmareste consolidarea audiovizualului european, reflectarea diversitatii culturale a Uniunii Europene, cresterea circulatiei filmelor europene intre granitele Uniunii si in afara acestora. Nu in ultimul rand, infuzia de bani comunitari vizeaza cresterea competitivitatii sectorului prin folosirea tehnologiilor digitale, precum si prin accesul facil la finantare al firmelor mici si medii.

Desi suma pusa in joc este considerata de catre potentialii beneficiari doar o picatura in desert, Comisia Europeana isi face propriile calcule si se arata multumita de rezultat. Conform acestora, fiecare euro din bani publici investit in cinematografia europeana genereaza sase euro investitii private.

„Media 2007” suna bine, dar mai atent analizat, programul ii va dezamagi pe acei care spera sa gaseasca finantari pentru productia propriu zisa a filmelor. Acest punct, finantarea productiilor cinematografice, nu se regaseste printre directiile in care banii urmeaza sa fie alocati. Fondurile vor merge catre distribuitori, agenti de vanzari, societati de transmisie, activitati de promovare, training in vederea deprinderii abilitatilor necesare scrierii scenariilor etc.

Suma de 755 de milioane euro este alocata pe ani, in felul urmator: 75 milioane euro in 2007, 93 de milioane in 2008, 97 milioane in 2009, 100 milioane in 2010, 103 milioane euro in 2011, 105 milioane euro in 2012 si 107 milioane euro in 2013.
Programul care incepe in acest an nu este o premiera, ci o continuare a programelor Media Plus si Media Training, prin intermediul carora mai mult de jumatate de miliard de euro au alimentat opt mii de proiecte.

Ioana Speteanu

[EurActiv.ro]

Link:
Amanunte despre programul de finantare